تغذیه کودک با میوه خشک

خواص 5 ماده مغذی و سالم موجود در میوه خشک برای رشد کودکان

تغذیه سالم ،یکی از مهمترین چالش  همه مادرها وپدرها برای فرزندان است.خوب حالا اگه شما مادر و یا پدر هم همین دغدغه را دارید 3 دقیقه وقت بزارید و این مطلب را بخونید.در این مطلب سعی شده خواص میوه خشک برای رشد کودکان را به زبان ساده بررسی کند.

برای همه والدین روزهای “رشد” فرزندان مهمترین دغدغه است. و تمام تلاش بابا و مامانا اینه که تغذیه سالم و کاملی برای کودکان خود فراهم کنند.چون هرچی آنها بخورند یا بنوشند تأثیر مستقیمی بر سلامتی آنها برای سالهای آینده دارد.واز همه مهمتر اینکه  با میزان رشد و تغییرات هورمونی و  فعالیت بچه ها ، اشتهای آنها به شدت تغییر کرده  که گاها منجر به کم خوری یا پر خوردی می شود!زمانی که به مدرسه می روند جنب وجوش آنها نیز زیادشده و نیازمند توچه خاصی به نوع تغذیه انهاست .خصوصا  مقطعی است که بچه به هله هوله خوردن نیز رو می آورند . علاوه بر این ، کودکان از بزرگسالان پر انرژی تر هستند ، بنابراین برای والدین خیلی مهم است است  با توجه به شرایط زندگی  یک الگوی  غذایی تهیه کنند که نیازهای غذایی آنها را برآورده کند. و با تمرین به یک عادت و الگوی غذایی سالم تبدیل شود.

 همه ها این مطالب را شنیدیم که:

  • آب بهترین نوشیدنی است و به دنبال  غذاهای پر از مواد مغذی ، سبزیجات ، میوه ها و حبوبات باشیم.
  • ومیوه هایی با رنگ ، شکل و بافت مختلف را انتخاب کنیم  تا کودک شما  به سمت تغذیه سالم متمایل شود.
  • غذاهای نشاسته ای ، غلات سبوس دار ، غذاهای غنی از پروتئین ، لبنیات کم چرب از این وعده های غذایی سالم می باشد.
  • جدا از  همه اینها ، میوه های خشک و آجیل نیز برای رشد و نمو  بچه ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

لذا، درباره این  5 ماده مغذی  (پروتئین، آهن، کلسیم، فیبر، ویتامین ها) موجود در میوه های خشک که نیاز روزانه برای کودک شما است  به صورت ملموس تری صحبت کنیم.

پروتئین

پروتئین ها نقش اساسی در رشد کودک دارند. پروتئین ها قدرت می بخشند ، سلول ها را می سازند و از عضلات ، اندام ها ، هورمون ها ، سطح انرژی و غیره حمایت می کنند. علاوه بر این ، پروتئین یک مزیت برای مقابله با عفونت ها و خستگی است.از همه مهمتر ، مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد به  جنسیت ، سن و وزن بستگی دارد.

با این حال ، کارشناسان خاطرنشان كردند

  • كودكانی كه در گروه سنی 4 تا 13 سال قرار می گیرند ، نیاز به حدود 20-35 گرم پروتئین در روز دارند.

پروتین میوه خشک

 

  • انجیر خشک ،پسته ، بادام ، گردو ، بادام زمینی ، و کشمش برخی از میوه های خشک و آجیل هستند که سرشار از پروتئین هستند.

آهن

درست مانند پروتئین ، آهن نیز نقش اساسی در تقویت رشد جسمی و روحی بچه ها دارد. این نه تنها به رشد شناختی کمک می کند بلکه ایمنی بدن را تقویت می کند.آهن، اکسیژن را در هموگلوبین نگه می دارد و انرژی حداکثری را برای انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن  را تامین می کند.یک زنگ خطر بزرگ ، کمبود آهن است. که منجر به  کم خونی می شود. و در روزهای رشد کودک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

دقت داشته باشیم  مصرف منظم آهن یعنی :

حدود 10 میلی گرم برای بچه ها در گروه سنی 4 تا 8 سال

 حدودا 8 میلی گرم برای بچه ها در گروه سنی 9 تا 13 سال

می تواند به رفع کمبود آهن کمک کند.

 بنابراین ، لازم است  آجیل و میوه ها ی خشک غنی از آهن مانند:

زردآلو خشک ، انجیر خشک ، آلو خشک، کشمش ، خرما، آجیل بادام زمینی ، بادام و پسته را به رژیم غذایی خود وارد کنید!

کلسیم

استخوان ها مانند پایه ای برای روزهای رشد کودک شما هستند. تراکم پایین استخوان می تواند استخوان های فرزند شما را ضعیف و شکننده کند. اما دریافت منظم کلسیم باعث حفظ قدرت و عدم حفظ استخوان می شود و همچنین به انقباض عضلات کمک می کند.جدا از این ، کلسیم در عملکرد صحیح اعصاب و قلب نیز کمک می کند.

  • کودکانی که در گروه سنی 9 تا 18 سال قرار می گیرند ، باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.

آجیل هایی مانند گردو و بادام سرشار از کلسیم هستند اما در بین آنها بادام بهترین منبع است.

فیبر

فیبر برای یک حرکت منظم روده و عملکرد صاف دستگاه گوارش بسیار مهم است. محصولات غذایی غنی از فیبر ، یبوست را کاهش داده و به حداقل رساندن چاقی ، سرطان و بیماری های قلبی در آینده نزدیک کمک می کند.

  •  بچه ها در گروه سنی 4 تا 8 سال حداقل باید روزانه 25 گرم فیبر مصرف کنند ،
  •  دختران در گروه سنی 9 تا 13 سال باید حداقل روزانه 26 گرم فیبر مصرف کنند
  •  پسران در گروه سنی از 9 تا 13 سال باید 31 گرم در روز مصرف کنید.

 انواع میوه خشک مانند سیب خشک ،انجیر خشک،هلو خشک ،زرد آلو ،خرما ، کشمش ، برخی از منابع غنی فیبر هستند.

ویتامین ها

ویتامین های مختلفی وجود دارند که به همان اندازه برای رشد بدن اهمیت دارند.

ویتامین A به حفظ چشم سالم کمک می کند ،

 ویتامین B برای حفظ متابولیسم مهم است ،

 ویتامین C در بهبود زخم ها کمک می کند ،

ویتامین D به تقویت استخوان ها کمک می کند ،

ویتامین E از سلول ها و بافت های شما محافظت می کند و

 ویتامین K در لخته شدن خون کمک می کند.

 علاوه بر این ، میوه های خشک و آجیل نه تنها سرشار از ویتامین هستند بلکه به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند.

  •  کودکانی که در گروه سنی 4 تا 8 سال قرار می گیرند ، حداقل باید روزانه 1.2 میکروگرم ویتامین B مصرف کنند و
  •  کودکان 9 تا 13 ساله باید حداقل روزانه 1.8 میکروگرم مصرف کنند.
  • علاوه بر این ، حداقل 600 IU ویتامین D باید روزانه توسط بچه های بزرگتر از یک سال مصرف شود
  • و 4/16 IU ویتامین E باید توسط کودکانی که در گروه سنی 9 تا 13 سال قرار دارند ، روزانه مصرف شود.

کیوی خشک ،پرتقال خشک  ، آجیل بادام زمینی ، فندق ، پسته برخی از آجیل های سرشار از ویتامین ها هستند.

 در ضمن نتنها این رژیم های غذایی را دنبال کنید بلکه ، سعی کنید از غذاهای آشامیدنی و فست فودهایی مانند پیتزا ، همبرگر ، چیپس ، شیرینی ، شکلات و غیره جلوگیری کنید ، همچنین به دلیل داشتن قند زیاد آنها که می تواند منجر چاقی و دیابت در کودکان  شود.درعوض ، غذا های سالم خانگی را برای تنقلات مانند  میوه خشک و آجیل ، نان خرما و انجیر ، مغز گردو ، پنکیک میوه خشک و غیره امتحان کنید ، اگر از ایده هایی برای صبحانه یا جعبه ناهار استفاده نکردید ، برخی از این موارد را امتحان کنید و میان وعده ها برای  روز کودک خود تهیه کنید.البته، ضروری است که  میوه های خشک و آجیل بهداشتی و عاری از مواد شیمیایی را تهیه کنید.

لطفا نظرات و دیدگاه انتقادی و اصلاحی خود را در مورد مقاله فوق با ما به اشتراک بگذارید.

 رسالت ما در فروشگاه اینترنتی اُلارا ابتدا افزایش سطح آگاهی و دانش است.

درباره ما بیشتر بدانید.

 میوه خشک را در فروشگاه اینترنتی میوه خشک اُلارا با بهترین کیفیت تهیه نمائید.

در فروشگاه اُلارا  روش پرداخت و ارسال را  آسان کرده ایم.خرید لذت بخش خواهید داشت.

در صورتی که مشترک شوید از تخفیفات اُلارا بهره مند خواهید شد.

لطفا دیدگاه خود را بنویسید. ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه